2016. november 20., vasárnap

Az epikai (és drámai) művek jellemző szerkezete

I. Előkészítés (expozíció)

– az író megismertet az előzményekkel, a főbb szereplőkkel, és bemutatja a kiinduló helyzetet

II. Bonyodalom (konfliktus)

– konfliktus = összeütközés, ellentét, nézeteltérés (probléma, gond, válsághelyzet)
– a cselekmény elindítója, mozgatója
–  ellentét a hős és környezete vagy az egyes szereplők között
– az ellentétes indulatok gyakran a hős lelkében csapnak össze (Toldi, Hamlet)
– gyakran valódi összeütközést jelent (párbaj, harc, gyilkosság)

III. A cselekmény kibontakozása

– több szálon (szereplők, helyszínek, időpontok) is futhat (pl. regényekben)
– kalandok, próbatételek sorozata
– epizódok és leírások lassíthatják, késleltethetik a végkifejletet

IV. Tetőpont

– a legizgalmasabb, legkiélezettebb, legválságosabb jelenet, helyzet, esemény, amikor a főszereplők sorsa eldől
– több szálon futó cselekmény esetén, a szálak összefutnak

V. Megoldás

– a szereplők sorsa rendeződik,
– a konfliktus megszűnik vagy feloldódik
(műfaj szerint, pl.: mese, komédia, tragédia stb.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése